Skrzynie biegów- mechanizm działania i rodzaje

Skrzynie biegów- mechanizm działania i rodzaje

Skrzynia biegów to mechanizm, który umożliwia zmianę przełożenia w celu adekwatnego wykorzystania mocy silnika. To „ogniwo” pośrednie pomiędzy silnikiem a kołami pojazdu, które tworzy zespół połączonych ze sobą kół zębatych. Dzięki ich pracy uzyskuje się odpowiednią prędkość jazdy przy danych obrotach silnika.

Różne rodzaje skrzyń biegów

skrzynie biegówW przenoszeniu napędu na koła, oprócz skrzyni biegów, uczestniczą również: sprzęgło i półosie napędowe. Dzięki sprzęgłu możliwe jest płynne rozłączanie silnika od skrzyni biegów w trakcie zmiany biegu. Półosie napędowe, jak sama nazwa wskazuje, napędzają koła samochodu. W zależności od sposobu sterowania (i zastosowanych rozwiązań konstrukcyjnych) , skrzynie biegów możemy podzielić na kilka rodzajów. Wyróżniamy skrzynie biegów manualne (mechaniczne), automatyczne i sekwencyjne (półautomatyczne). Około 90% samochodów jest zaopatrzonych w manualne skrzynie biegów. W takiej sytuacji to kierowca jest odpowiedzialny za wybór przełożeń, a robi to, zmieniając biegi za pomocą ręcznej dźwigni zmiany biegów i naciskając w tym czasie pedał sprzęgła. W samochodach wyposażonych w automatyczną skrzynię biegów, kierowca nie ma już obowiązku zmiany biegów ani wciskania sprzęgła.

skrzynie biegówJest to możliwe dzięki obecności w nich przekładni hydrokinetycznej. Rola kierowcy sprowadza się wówczas do ustawienia, poprzez naciśnięcie przycisku albo zmianę położenia dźwigni, zakresu pracy przekładni – np. „jazda do przodu” , „jazda do tyłu”. Wtedy samoistnie następuje dobór odpowiedniego przełożenia. Automatyczne skrzynie biegów są droższe w eksploatacji, wymagają częstszego serwisowania i stałej kontroli poziomu oleju. Rozwiązaniem pośrednim pomiędzy manualnymi i automatycznymi skrzyniami biegów są skrzynie sekwencyjne (półautomaty). Zmiana przełożeń następuje w nich za pomocą drążka lub łopatek umieszczonych przy kierownicy. W półautomatach nie trzeba naciskać sprzęgła przy zmianie biegów, gdyż rozłączeniem steruje mikroprocesor. Dzięki temu, że zmiana przełożenia następuje w tych skrzyniach biegów dosyć szybko, wykorzystuje się je w samochodach sportowych, także w Formule 1.

Niezależnie od tego, w jaki typ skrzyni biegów jest wyposażone nasze auto, musimy pamiętać o tym, by regularnie wymieniać olej w skrzyni biegów (tak często, jak zaleca to producent). Nie powinniśmy też zbyt szybko zmieniać biegów ani jeździć na nieodpowiednim biegu w stosunku do prędkości jazdy i obciążenia silnika. Wszystkie te czynniki wpływają na szybkość zużywania się skrzyni biegów i konieczność jej ewentualnej naprawy.

Close Menu